Blogglistenhits

lørdag 30. mars 2013

TURMAT


Jeg synes det er viktig å ha med god niste på tur, enten det blir en skitur, sykkeltur eller tur langs en strand for å plukke steiner med minstejenta. Ofte tar vi med ferdige pølser på en termos, men nå i dag kom jeg over denne oppskriften fra Bama som jo ser supergod ut og er en gulerotsuppe. Jeg tåler ikke løk og vil i min suppe fjerne løk og koriander som er litt spesiell smak for barn. Velg de smaker du liker:-) Bildet og oppskriften kommer fra Bama, les mer om fristende turoppskrifter her. Her har du oppskriften:
Gulerotsuppe på termos
1 liter supper
3 gulerøtter
11/2 potet 
1% sellerirot
1 gul løk/2 fedd hvitløk ( jeg dropper dette)
1 l grønnsaksbuljong
3 ss revet ingefær 
1 neve koriander(jeg dropper dette)
2 dl creme fraiche el rømme el dropp hvis du ikke tåler laktose
1 ss olje
salt og pepper
Skrell og skjær grønnsaker i skiver og fres alt i litt olje i en kjele, hell så over grønnsaksbuljongen og la suppen småkoke i 20 min.  Tilsett evt litt ingefær. Mos suppen med en stavmikser og rør inn evt. creme fraiche og smak til med salt og pepper. Hell over på temos med en trakt eller bruk en pølsetermos.  Ta gjerne med litt ekstra godt brød eller grove muffins eller scones bakt i det mel du tåler. God tur!

klem

2 kommentarer:

 

blogger templates | Make Money Online