Blogglistenhits

mandag 17. januar 2022

Sivs honningkaker



Her er min første honningkake med form som en ekte bidronning! Honningkakene smaker himmelsk! Kakeformen fant jeg på nett hos garnfirmaet Hillesvåg Ullvarefabrikk her. De er en av Norges eldste ullvarefabrikk med røtter helt tilbake til 1898. Med en kakeform laget for å tove en bie i ull, har jeg laget mine første honningkjeks med biemotiv. Her har du  min oppskrift:
75 gram norsk honning
50 gram sukker
50 gram smør
1 økologisk egg eller egg erstatning
250 g siktet Emmer mel eller spelt eller glutenfritt mel
1 økologisk sitron eller appelsin
1 ts hornsalt
1 ts malt kanel
Slik gjør du det:
Varm forsiktig opp honning, sukker og smør i en kjele og avkjøl. Bland i en bolle det tørre; mel, hornsalt og krydder. Riv forsiktig skallet av sitron eller appelsin og tilsett i bollen. Ta tilslutt den avkjølte honningblandingen og rør godt. Sett bollen i kjøleskap 1 time. Kjevle ut deigen forsiktig med mel og trykk forsiktig ut bidronninger eller en annen kakeform du liker.  Sette på bakepapir og stekes i ca 7 minutter til de har fått litt farge. Avkjøl og oppbevares i tett boks i kjøleskap. Perfekte til en tekopp, kaffekopp eller varm kakao. Supersøte gaver året rundt. Håper det smaker!



klem



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online