Blogglistenhits

søndag 11. september 2011

Hjemmelaget eplemos

Jeg er glad i å lage mat og spesielt syltetøy. Her har jeg laget nydelig eplemos fra søte små røde epler fra hagen. Epler er supersunt og senker kolesterol som reduserer faren for hjerte- og karsykdommer og det vil vi jo ikke ha! An appel a day keeps the doctor away holder sine ord. En artikkel i Dagbladet denne uken viser til en undersøkelse fra Florida State University som bekrefter dette. En dansk studie bekrefter det samme og vi må spise 4 epler om dagen for at det skal ha virkning. Epler inneholder fiberet pektin som binder gallesyre i tarmen og kolesterol er en bestanddel i gallesyre, derfor vil pektin i eplet hindre at kolesterol blir tatt opp i tarmen og resultatet blir at blodet får lavere verdi av kolesterol. Så epler er sunt året rundt:-) Eplemos er nydelig på vafler, sveler, pannekake, i kake, i dessert og i havregrøten! Tørkede epler er super snacks på kvelden. Legg en pose i veska og du har ekstra sunn snacks når du kjører bil og står i kø på vei hjem fra jobb, skole eller barnehage.

klem

7 kommentarer:

  1. Dette såg godt og sunt ut :-)


    Ha fin dag!

    SvarSlett
  2. Nam! Flink du er! Forsøker å lete etter husmor"genet" mitt nå altså. Sitter jammen langt inne;) Fortsatt god søndag!

    SvarSlett
  3. Godt med eplemos men i år ble det null epler ute på epletreet i hagen....kanskje til neste år:)

    SvarSlett
  4. Det ser veldig godt ut. Vi har ikke epletre, men de norske eplene som selges nå er jo kjempegode, så jeg kan jo lage en liten porsjon.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  5. Det så utrolig deilig ut! Vi har 8 epletrær løare til å bli plukka, man må bare ha tid til å lage noe med frukten da.. :)

    SvarSlett
  6. Du er så kreativ og flink:)
    Skulle ønske jeg kunne smakt litt av alt det gode du lager..
    Smakte forresten rabarbra limonade igår og det var nydelig det:)
    Kansje du vil prøve lage det?

    ha en flott uke

    klem fra Lill

    SvarSlett
  7. Takk for gode tips om epler:) Tørket eplesnaks har jeg laget,det er jo kjempegodt:) Har mye epler på epletreet mitt i år. Må lage meg noe godt jeg også:) Klem Ellen.

    SvarSlett

 

blogger templates | Make Money Online