Blogglistenhits

mandag 1. november 2021

Hjemmebakt Emmerbrød!




Er du glad i hjemmebakt brød, kanskje mitt Emmerbrød er noe for deg? Jeg er glad i å bake og elsker duften av nybakt brød. Her har du min oppskrift:

Sivs Emmerbrød
3,5 dl vann
1/2 pakke tørrgjær
2 dl fint sammalt Emmer
2 dl grov sammalt Emmer
4 dl siktet Emmer
1 ss honning
1ts havsalt

Slik gjør du det:
Løs opp gjær i lunkent vann og tilsett honning og havsalt. Tilsett så mel til det blir en løs deig og la det hele heve i 1 time, til den er dobbel størrelse. Så elter du deigen til den er fast og fin og legger den i en brødform eller som jeg har gjort på bakepapir i en langpanne. La den så heve en 1 time til.



Jeg har penslet med vann og strødd litt grovt sammalt over rett før den gikk inn i stekeovnen.  Stekes på 200 grader i ca 45 minutter.  Nystekt brød smaker nydelig med honning eller som tilbehør til suppe med smør på. Honning gir brødet en nydelig smak og god holdbarhet. Håper det smaker! 

klem



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online