Blogglistenhits

tirsdag 12. mai 2009

Rabarbratid

Herlig med snart sommer. Nå er det tid for å høste litt rabarbra. Rabarbra gir en forfriskende sommersteming både med og uten krem og is. Denne suppen er rik på blant annet vitamin A, B og kalium. Her får du oppskriften til en nydelig fyldig suppe for 4 personer. En deilig suppe for varme sommerkvelder. Rabarbrasuppe med vanlije
4 personer
500 g rabarbrastilker
1 vanlijestang
1 l vann
1 - 2 dl sukker
1 ss potetmel
Rens og skjær rabarbraen opp i 2-3 cm lange biter. Kok opp vann og sukker. Splitt vaniljestang og ta ut frøene og ha de i vannet. Tilsett rabarbrabitene og la suppen koke i ca 5 minutter. Rør i potetmel ut i litt vann og rør gjevningen inn i suppen. Det hele kokes litt opp og ta kjelen til side. La suppen trekke litt før du serverer den halvvarm eller avkjølt med vanilje youghurtis eller krem eller vaniljekesam til. Nydelig...

13 kommentarer:

  1. hjertelig takk for oppskrift på rabarbra suppe, det fikk jeg skikkelig lyst på nå:) det er jo så nydelig godt:) mmm... ønsker deg en nydelig dag:)

    SvarSlett
  2. MMMMmmm..... rabarbra er noe av det beste eg vet,- hvertfall på denne tiden...
    laget rabarbrapai på søndag, vi fikk 5.6 kg stilker av min mor...

    maiklem til deg~~¨

    SvarSlett
  3. Liker alt av rabarbra.. paier, supper og kanskje mest av alt rabarbrapai!! Med masse sukker og melk!
    Vann i munnen... ;o)
    Ha en fin dag. J.

    SvarSlett
  4. Å, den skal jeg sjekke ut. Skal hente rabarbra i hagen hos foreldrene i kveld, så det passet bra!

    Ha en fin dag!

    Sol

    SvarSlett
  5. Rabarbra er bare SÅ godt!! Og følelsen av sommer kommer krypende....(men da er det viktig å ikke se ut vinduet her hos oss, grått, vått og kaldt 5 gr)......men ,men været kan vi ikke gjøre noe med. Da får jeg heller ta meg en tur ut i hagen og ta noen stilker rabarbra og "lage" sommer inne.
    TUSEN TAKK for oppskrift! I kveld blir det rabarbrasuppe:)
    Ha en flott dag videre!
    Klem Kristin

    SvarSlett
  6. Takk for oppskrift! Jeg manglet oppskrift på rabrabrasuppe og det er jo så godt!
    Min datter plukket rabarbra da vi var hos mamma i helgen og løp rundt i hagen med rabarbra og en kopp sukker. Kan vel trygt ringe inn sommeren da?
    Ha en fin dag videre!
    M

    SvarSlett
  7. Rabarbra er bare sååå godt, og den gir meg alltid en følelse av sommer. (Trenger det når graderstokken ligger og vipper under 5-tallet)

    Ha en fortreffelig dag, fortsatt!
    Klem

    SvarSlett
  8. Høres deiig ut... har ikke rabarbra selv..men jeg kan snart gå i skogen å plukke blåbær.. her er den snart moden...
    Klemmer =)

    SvarSlett
  9. Nam, rabarbra er godt til suppe og kake, denne oppskriften er sikkert kjempegod. Ut og plukke!

    SvarSlett
  10. Rabarbra er jo så godt,liker den best som grøt med melk og sukker!!
    ha en fin uke videre:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  11. Suppa ble kjempegod! Tusen takk for at du delte oppskriften! God natt!

    Solrosa

    SvarSlett
  12. mmm.. takk for tips ! nå ble jeg inspirert til å plante rabarbra : ) det er jo så mye godt man kan lage av det.

    SvarSlett
  13. O ja, rabarber som är en sån härlig vårprimör. Gott med soppa därav. Kanske några små mandelbiskvier därtill.

    Må så gott/ Mimmi

    SvarSlett

 

blogger templates | Make Money Online