Blogglistenhits

mandag 25. mai 2009

Blomstrende hegg

Jeg har som sikkert mange av dere også en hegg i hagen. Bilder viser jo at den er et vakkert løvtre med nydelige hvite blomster. Etter å ha gått rundt treet flere ganger, fant jeg en liten kvist som ikke var angrepet av Heggspinnmøll. Hegg kan bli opptil 18 meter høy og har ofte flere stammer. Dette flotte løvtreet har flere bruksområder som alt fra instrumenter til saft, vin og likør. Jeg har ikke prøvd noen av delene, da mitt tre dessverre som sikkert hos mange av dere blir angrepet av heggspinnmøll hvert år. Finnes det midler mot dette på store trær? I folketro ble heggebark brukt mot gikt, hevelser og brannsår. Kilde: Wikipedia

7 kommentarer:

  1. Skulle gjerne hatt hegg og syrin i hagen...skikkelig sommer føler jeg!!

    SvarSlett
  2. Nydelige blomster på heggen ;) Syriner er også flotte;)
    Ha en fin kveld...
    psst...konkurranse hos meg;)
    Klem fra Maja

    SvarSlett
  3. Blomstene på heggen er nydelig.Er du frisk og rask igjen,Siv?

    SvarSlett
  4. Hvis heggen din har blitt angrepet av møll for 3. året på rad, vil den desverre dø.
    Mulig det hjelper litt, hvis den ikke er for stor til at du kan spyle den med en kraftig stråle med vann.
    Grunnen til at treet vil dø, er at det ikke vil ha mere opplagsnæring igjen.
    Hegg tilhører til samme familie som plommer og kirsebær. Hegg finnes også i en rødbladet variant med rosa blomster.

    Klem fra meg

    SvarSlett
  5. Heisan ! Hegg er et nydelig tre da, synd med sykdom. Håper du klarer å redde det.
    Klem

    SvarSlett
  6. Nydelig tre,
    leit den blir så fort angrepet av midd...
    Har dessverre ingen gode råd.
    Tirsdagsklem til deg fra J.

    SvarSlett
  7. Du kan prøver å strø maurkverk under treet. Det virker mot clematisveps feks. men dette er jo atskillig større skala så det er jo ikke sikkert det virker. Men kombinert med spyling kan det jo hende du klarer på hjelpe treet.
    Blodheggen min er akkurat blitt angrepet så jeg i dag, men det er et så lite tre at jeg nok klarer meg med vannslangen. Krysser fingre og tr for treet ditt.=)

    SvarSlett

 

blogger templates | Make Money Online